петък, 23 април 2010 г.

Oбщи приказки от здравната министърка Борисова !


Вместо за здравеопазването Анна-Мария Борисова представи визията си за журналистиката!

22.04.2010 г.

Вместо за здравеопазването Анна-Мария Борисова представи визията си за журналистиката
"С шегите беше до тук, а сега ще работим, както казах вчера. Надявам се, че вие също ще работите и няма да се шегувате." С тези думи се обърна към журналистите проф. Анна-Мария Борисова по време на първата си пресконференция като министър наздравеопазването. Освен, че влезе в поредния си съдържателен разговор с медиите за пръв път Борисова представи и по-конкретна визия за реформата в здравеопазването. Въпреки това, трудно може да се каже, че новият здравен министър успя да излезе от сферата на общите приказки.

Борисова се зарече подобно на всичките си предшественици на поста, че ще направи реформа в центъра, на която е болният. Тя увери, че няма да закрива болници и нито един лекар или медицинска сестра няма да останат на улицата. В същото време по думите й ще бърза с реформата, но разумно бавно.

Като по-конкретна цел новият здравен министър си постави изготвянето на Национална здравна карта за срок от три месеца. Като конкретни цели в краткосрочен план Борисова посочи събирането на сведения за състоянието на лечебните заведения у нас, проверка за покритие на критериите за наличието на специалисти и изготвянето на здравна карта.

Тя съобщи че, в момента медицинските сестри са половината от това, което трябва на системата на здравеопазването и нарече тези данни катастрофа. Според нея ако трябва да се прилага стандартът, болниците трябва да бъдат затворени, защото няма сестри. По този повод Борисова каза още: "Всички сестри и всички лекари покриват провинциите на Англия, на Франция, Холандия, Норвегия, Германия. Там отиват в дълбоката провинция, но напускат България. Всеки ден един лекар напуска България”.

Проф. Борисова осъобщи, че през 2001 година страната ни е имала 293 болници, докато сега през 2010 г. болниците са 414. По думите й всички те черпят обществен ресурс. По думите й Националната здравна каса е определила минималният размер на болниците, но е и максимален. Тя посочи, че не е против увеличаването броя на болниците, но е необходимо сравнение с останалите европейски страни. На 100 хил. души в България индикаторът е 3,8 – 4,6, а в страните от Европейския съюз - 3,0. Цялата тази информация обаче е била новина вероятно само за самата Борисова, тъй като предишният министър на здравеопазването Божидар Нанев я изнасяше неколкократно като аргумент за реформиране на системата.

За да започне реформата Борисова посочи, че първо трябва да си сформира екипа и увери, че работи усилено върху това и била почти пред финал. По думите й се оказало, че да намериш съмишленици, компетенция, лоялност е много труден въпрос. Все пак тя обеща, че ще успее.

В останалата част от пресконференцията Борисова се отдаде на раздумка с журналистите по въпросите на журналистическата етика.

Тя подхвана темата с думите: "По самата реформа, ние работим откакто съм номинирана, въпреки вашето усилие да ме извадите от психическо равновесие не го постигнахте."

По поводо сртранния й диалог с журналистите от миналатта седмица, когато на всички въпроси Борисова отговори с думите "Просто ви се усмихвам", днес тя обясни: "Просто аз съм, както каза премиерът – твърда, просто ви се усмихвам. Ама защо не пуснахте контекста, просто ме ядосахте тогава. Аз ще откривам конгреса си, аз съм отговорен човек, не мога да напусна в момент, когато това е най-високо отговорното за мен събитие, но съвпадна, какво нещо и аз трябваше да отида там и съм излязла на трибуната да откривам конгреса си и идват срещу мен всички и някои от вас сигурно също са били, окупираха трибуната, аз не мога да открия конгреса си и казват вярно ли е, че вие сте написала писмо, че ще се отказвате – аз какво да отговаря, аз се усмихвам. След това казват – аха значи вие се пазете, значи ще станете министър. Това не е коректно, това не е добра журналистика".

Анна-Мария Борисова призова журналистите да се държат професионално и си спомни за пресконференцията след като беше номинирана за министър на здравеопазването. По този повод тя каза: „Излизам от Министерски съвет, тръгвам в друга посока, за да избягам, но не – настигнаха ме и аз любезно се спрях и казах: извинете, аз не съм легитимен министър и не е редно да давам отговор на каквито и да било въпроси, те биха имали само лично мнение, но не мнение на институцията. Аз се извинявам и продължавам и те вече започнаха да ме дразнят – то това е принципа – да дразниш, за да изтръгнеш нещо в яда си – да го изпусне”. В тази връзка Борисова коментира, че при преследването с журналистите са стигнали до ЦУМ, като на въпросите – тя е отговаряла с мълчание, а вечерта по телевизията е видяла себе си – да мълчи и попита медиите, къде е изречението, в което е казала: "Извините аз не съм легитимен министър и аз не считам, че имам право да отговоря".

След обяснението Борисова призова журналистите: „Работете коректно, пазете си имената, името на един човек е най-важно”.

Новият здравен министър коментира и начина, по който е била избрана за поста. Въпросите възникнаха след като преди дни премиерът Бойко Борисов разказа, че са се срещнал с новия си министър на един разклон около Велико Търново и там той е разбрал, че мислят в една посока. Ето версията на Анна-Мария Борисова за случая: "Министър-председателят нямаше търпение да се срещне с един честен човек. Той ми се обади по телефона, аз даже в първия момент не можах да схвана и ме попита: „Вие къде сте?” "Аз съм на вилата". Затова срещата беше близо до вилата. Той нямаше търпение да види един честен човек".

На въпрос, дали е притеснена от заканата на премиера да сменя министри всеки месец, проф. Борисова заяви: "Не ме интересува продължителността на престоя ми в тази институция, за мен е важно да свърша работа, аз съм дошла, да свърша работа, аз не съм дошла да престоявам".

гласове / The sensible road

0 коментара:

Публикуване на коментар