В наши дни Интернет предоставя голяма власт на потребителя. Сайтове като YouTube и Wikipedia събират творенията на стотици аматьори и по този начин изтикват професионалистите в ъгъла. Но постепенно нещата се променят. Същите сайтове, които наложиха уеб съдържанието, генерирано от потребителя, днес плащат на експерти, които да вършат тази работа.
С други думи, експертите отново са на сцената. Тяхното завръщане логично съвпада с желанието за по-надежден и достоверен Интернет. „Хората започват да разбират, че в наши дни грешната информация може да е много опасно нещо“, казва Шарлот Бийл от социологическата агенция Iconoculture. Тя добавя, че потребителите са уморени от прекомерния избор и просто искат да получат експертна информация.
През декември Google започна да тества Knol, сайт подобен на Wikipedia, но списван от професионалисти, които си делят печалбата от реклами. В тест страницата може да се прочете статия за безсънието от Рейчъл Манбър, една от водещите фигури в областта, директор на специализиран медицински център в Станфорд.
През януари пък дебютира сайтът BigThink.com, по модела на YouTube, където могат да бъдат видени интервюта с известни интелектуалци. Проектът се осъществява с подкрепата на бившия директор на Харвард Лари Самърс. „Смятаме, че в Интернет вече има търсене на задълбочени знания и експертни мнения“, казва Виктория Браун, една от основателките на сайта.
В същото време Mahalo разработват търсачка от ново поколение, която може да се превърне в конкурент на Google. За разлика от Google, резултатите от търсенето няма да се подреждат по популярност, а по-достоверност и качество, което ще бъде определяно от реални хора. Ако например напишете „Хотели Париж“ в Google, ще излязат 18 милиона резултата, повечето от които от съвсем несвързани. Ако пробвате същото търсене в Mahalo, ще ви излязат седем топ резултата – само на известни сайтове, на които може да се разчита : Frommer’s, Fodor’s , Lonely Planet. Едни от главните инвеститори в Mahalo, Sequoia Capital и преди са усещали големите Интернет хитове – компанията е една от първите, която застана зад Youtube, Yahoo и Google.
Утвърдените сайтове също вече гледат да проверяват информацията, преди да я предоставят на потребителите. От сайта About.com казват, че трафикът им е скочил с 80 процента от 2005 г. насам, след като са наели 670 експерти на свободна практика, които те наричат гидове. Такъв е Арън Голд, журналист, който цял живот се занимава с автомобили. About.com набира гидовете си по образование и опит, а след това им плаща, в зависимост от посещаемостта на сайта. Минимумът е 725 долара, а максимум няма, някои гидове печелят и шестцифрени суми. Питър Вайнгард, вице-президент на About.com, обяснява: „Възприемаме себе си като симпатичния онлайн съсед, който винаги може да даде експертен съвет.“
Колкото по-надежден е един сайт, толкова повече аудитория има – а оттам и печалба. „Когато създадеш една високо надеждна услуга, можеш да искаш много пари за ползването и“, казва основателят на Мahalo, Джейсън Калаканис, който доскоро беше част от ръководния екип на АОL. Също така е доста по-лесно да намериш рекламодатели, когато съдържанието ти е сериозно и контролирано – за разлика от блог глупостите. „Никой не иска да рекламира на сайт, който не става за нищо“, казва Андрю Кийн, автор на книгата „Култът към аматьора“, където описва недостатъците на нерегулираната уеб среда.
Явно наближава нова ера в Силициевата долина – на Уеб 3.0. За момента преобладава хаосът – сайтове като Wikipedia не могат да се преборят с безкрайните неточности в даваната от потребителите информация, а страници като Craigslist стават арена за действие на всякакви престъпници. Това поставя под въпрос цялостното съществуване на проекти, които залагат на съдържание, генерирано от потребителите.
Миналото лято от агенцията Palo Alto oткриха, че 1 процент от хората, списващи Wikipedia, са отговорни за 50% от съдържанието, което също опорочава цялата идея. Преди четири години пък стана ясно, че коментарите за книги в сайта Amazon.com често са писани не от потребителите, а от автора на книгата или издателя.
„В Уеб 3.0 ще вземем най-доброто от Уеб 2.0 и ще съчетаем мъдростта на хората с редакторските умения на истински професионалисти, което ще направи продукта по-надежден и качествен“, казва Джейсън Калаканис.
Други обаче са мнение, че експертите няма изведнъж да завладеят Интернет. „Става въпрос за повишаване на количеството експертни мнения, не за тотална промяна на модела“, казва Глен Рейнолдс, чиято книга „Армията от Давидовци“ защитава силата на малкия човек. В последните години идеята за благородния аматьор се разви дотолкова, че доведе до известно презрение към професионалните писатели, редактори и журналисти. По тази причина едва ли популизмът на Уеб 2.0 ще може лесно да бъде зарязан. „Винаги има големи нови хитове, но това не означава, че старите изчезват. Просто се трупат нови слоеве“, казва Глен Рейнолдс.
e-vestnik.bg,14 Март 2008
0 коментара:
Публикуване на коментар