четвъртък, 14 април 2011 г.

ИЗЧАДИЯ от мултианционални хранителни компании НИ ТРОВЯТ С БОКЛУЦИ



Двоен стандарт за продуктите в ЕС

Големите компании ни цакат с храни второ качество

„Бракът” отива в източните държави от общността

ERICFILSON.ORG

Словашката асоциация на потребителите установи, че хранителни продукти на едни и същи компании са със силно занижено качество в новите страни членки на ЕС.

14.04.2011

Водещи мултинационални компании за храни и напитки опаковат продукти с различно качество, предназначени за доставяне в различни европейски страни, под едно и също наименование, съобщи "ЮрАктив Словакия", позовавайки се на изследване, направено от Словашката асоциация на потребителите.

Асоциацията е проверила избрани маркови храни,

купени от супермаркети в осем страни членки

на ЕС: Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния и България. "Продуктите с по-ниско качество са за нови страни членки на ЕС" заяви пред журналисти председателят на сдружението Милош Лауко при представянето на изследването.

"Няма случай, в който продуктът с по-ниско качество да е пуснат на германския или австрийския пазар", отбеляза той. Проверените продукти са напитки с марката Coca-Cola, шоколад Milka, черен и червен пипер на Kotanyi, разтворимо кафе Nescafe Gold, кафе на зърна Jacobs Kroеnung и кафе Tchibo Espresso.

Всички те са изследвани в лаборатории, акредитирани от словашкия Национален институт по ветеринарна медицина и безопасност на храните, съобщава БТА. Оказва се, че качество на всички взети проби е сходно само при шоколада Milka. При пипера Kotanyi обаче са отчетени най-големи несъответствия между отделните страни, посочва "ЮрАктив Словакия". Въпреки че Котани опакова в една-единствена фабрика продуктите си, предназначени за всички пазари, съдържанието на пакетите се различава, допълва изданието.

Червеният пипер за България съдържал само

108,9 грама екстракт на килограм при близо 140 грама на килограм в пакетите за австрийския пазар.Що се отнася до Coca-Cola, пробите са послужили като потвърждение на ширещите се твърдения, че версиите на безалкохолната напитка, продавани в Словакия, Унгария, България и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е много по-евтина от истинската захар, добавяна към напитката в Германия, Австрия, Полша и Чехия.

вмо / BgTimes.Net

:::

Хранителни фирми мамели новите членки на ЕС

13-04-2011

Десислава Янкова


Българската „Кока-Кола” съдържала царевични подсладители вместо захар

Водещи мултинационални компании за храни и напитки опаковат продукти с различно качество, но под едно и също наименование, за различните европейски страни. Това съобщи изданието „Юроактив Словакия”, като се позовава на изследване, изготвено от словашката Асоциация на потребителите.

От инспекцията станало ясно, че продуктите с по-ниско качество са били предназначени за т. нар. нови страни членки на ЕС. По думите на председателя на асоциацията Милош Лауко, няма случай, в който продуктът с по-ниско качество да е бил пуснат на германския или австрийския пазар.

Инспектирани са маркови храни, купени от супермаркети в България, Румъния, Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия и Унгария. Проверените продукти са напитки с марката „Кока-Кола”, шоколад „Милка”, черен и червен пипер на „Котани”, разтворимо кафе „Нескафе голд”, кафе на зърна „Якобс крьонунг” и кафе „Чибо еспресо”.

Най-големи разминавания в качеството са отчетени при пипера „Котани”, като резултатите от взетите проби са били сходни само при шоколада „Милка”. Продуктите, купени в Унгария, Словакия и Австрия, са били по-влажни, а предназначените за българския пазар са съдържали твърде много стрити или наранени семена, като нежелателните примеси възлизат на 10 процента.

Червеният пипер за България съдържал само 108,9 г екстракт от червен пипер на килограм при близо 140 грама на килограм в пакетите за австрийския пазар.

При пробите от „Кока-Кола” се потвърждавали съмненията, че напитките, продавани в Словакия, Унгария, България и Румъния, съдържат изоглюкоза, направена от царевица, която е много по-евтина от истинската захар, добавяна към напитката в Германия, Австрия, Полша и Чехия.

Това е напълно възможно, макар при нас да не са постъпвали все още подобни оплаквания, коментира за „Новинар” председателят на асоциация „Активни потребители” Богомил Николов. Той обясни, че различията при хранителните продукти зависят от това къде е произведена стоката. По думите му, различното качество често се срещало и при миялните препарати, тъй като в страните законодателните норми са различни. Не виждам нищо нередно, стига информацията на етикета да е вярна, посочи Николов.

вно / BgTimes.Net

:::

Food multinationals 'cheating' Eastern EU consumers

Published: 13 April 2011

Major food and drink multinationals are packing variable quality products to be shipped to different European countries under the same name, alleges a survey conducted by the Slovak Association of Consumers. EurActiv Slovakia reports.

The association tested a selection of labelled food products purchased from supermarkets in eight EU member states: Germany, Austria, the Czech Republic, Poland, Slovakia, Hungary, Romania and Bulgaria.

"The products affected by lower quality were meant for so-called 'new' EU member states," the association's chairman, Miloš Lauko, told journalists upon unveiling the survey. "It was never the case that the lower quality product was placed on the German or Austrian markets," he said.

The products monitored were Coca Cola beverages, Milka chocolate, black and red pepper from Kotanyi, Nescafé Gold instant coffee, Jacobs Kronung grain coffee and Tchibo Espresso coffee.

They were all tested in laboratories accredited to the National Veterinary and Food Institute of Slovakia.

Of the tested products only Milka chocolate proved to be of identical quality across all the samples tested. Kotanyi pepper, however, recorded the widest discrepancies from one country to another.

Although Kotanyi packs products destined for all markets at a single factory, the content of pepper packages differed from one location to the next.

Products bought in Hungary, Slovakia and Austria were wetter than the required standards, while those for the Bulgarian market contained too many mashed or damaged pepper seeds compared to others, amounting to 10% unwanted additives.

Red pepper from Bulgaria, meanwhile, contained only 108.9g of red pepper extract per kilogramme compared to a figure of almost 140g per kilogramme in the package for the Austrian market.

Asked to respond to the findings, Elisabeth Voltmer, head of quality assurance at Kotanyi, said "we have one standard that all our products have to comply with. The differences detected can only be explained by different lots of raw materials, different times of production and [...] variations in turnover periods".

"It is a challenge to keep to defined quality standards year by year, but nevertheless we manage to reject goods that do not reach our requirements. It is absolutely not our intention to sell different qualities in different countries," Voltmer added.

A different Coke taste?

As for Coca Cola, tests serve to confirm widely reported claims that versions of the soft drink sold in Slovakia, Hungary, Bulgaria and Romania contain isoglucose made of corn, which is much cheaper than the regular sugar (sacharose) added to the drink in Germany, Austria, Poland and the Czech Republic.

"Our products are made to the same high quality across Europe and the world, based on the recipe we have been using for 125 years. In some countries, we use different types of sweetener, but this has no impact on the quality of the product," Ibolya Szabo, senior communications manager at Coca Cola Europe, told EurActiv.

Meanwhile, the company told EurActiv Slovakia that isoglucose was also used in United States and claimed that the discrepancy was a result of technical considerations in the production process.

The Slovak Association of Consumers, which lobbies to improve consumer rights and consumer information in Slovakia, claims that if companies offer guarantees of quality then these should be honoured in every country of distribution.

The test results were forwarded to EU Consumer Affairs Commissioner John Dalli during a recent visit to Slovakia.

The European Commission's representation in Slovakia, which financed the survey, said it would be up to Brussels to decide if and how to deal with the findings.

Representatives of Tchibo, Nestlé (which owns the Nescafé brand) and Kraft Foods (which owns the Milka and Jacobs Kronung brands) had all failed to respond to enquiries by the time EurActiv went to press.

http://www.euractiv.com / BgTimes.Net

:::

Шенген за храните

Тестовете с "Кока-Кола" показват, че у нас, Словакия, Унгария и Румъния напитката съдържа изоглюкоза, направена от царевица. Тя е много по-евтина от истинската захар, добавяна към колата в Германия и Австрия. "Продуктите ни се правят с едно и също високо качество в Европа и в света по рецепта, която използваме вече 125 г. В някои страни ние използваме различни видове подсладители, но това по никакъв начин не се отразява на качеството на продукта", оправда се Иболия Шабо, мениджър от "Кока-Кола Юръп". Най-големите несъответствия са при червения пипер "Котани". У нас той съдържа само 108,9 грама екстракт на килограм при близо 140 грама в пакетите за Австрия. Сходна е ситуацията и при няколко марки кафета. Единствено шоколадите "Милка" не променят никъде качеството си.
Резултатите от тестовете са изпратени на Джон Дали, еврокомисар за защита на потребителите. От представителството на Еврокомисията в Братислава, което е финансирало проучването, посочват, че сега топката е в Брюксел. В момента ЕС обмисля да въведе нови строги правила за поставяне на етикети върху храните, за да помогне на потребителите да правят здравословен избор и да се справят със затлъстяването.

The sensible road / вст / BgTimes.Net

0 коментара:

Публикуване на коментар