Големи хранителни вериги у нас са били част от картелно споразумение
Автор:Наталия Ганчовска
Комисията за защита на конкуренцията съобщи за картелно споразумение между няколко от големите хранителни вериги у нас. Те са договаряли търговската си политика и стратегията си при търговските промоции.
"МЕТРО", "Била", "Кауфланд", ХИТ, "Максима" и "Пикадили" са уличените вериги, съобщиха от комисията. Те са договаряли доставни цени и отстъпки, както и размера на таксите за достъп до търговските площи. Координирали са маркетинговата си политика при реализирането на различните промоции като това е ставало за сметка на доставчиците.
В хода на производството, Комисията за защита на конкуренцията е установила, че търговските вериги непряко са обменяли чувствителна информация за своята търговска политика и е постановила своето определение. Срещу него страните имат право да възразят в рамките на два месеца, както и да бъдат изслушани в открито заседание. Определението обаче не подлежи на обжалване.
бнр / The sensible road
:::
И държавата се намеси в битката срещу хипермаркетите
Комисията за защита на конкуренцията обвини големите търговски вериги, че незаконно координират тактиката си спрямо българските производители
Драгомир Николов
Държавата си намери удобен противник, за да покаже загриженост за хората, които се задъхват от все по-високите цени. Комисията за защита на конкуренцията обяви вчера, че част от големите хипермаркети са направили картел. Засега обаче КЗК няма да глобява "уличените" в наговаряне фирми, а им дава 2 месеца срок да оборят обвинението и да докажат, че не вредят на конкуренцията.
Антимопонолната комисия твърди, че "Метро", "Билла", "Кауфланд", "Пикадили", "Хит хипермаркет" и "Максима България", собственик на веригата "Т-маркет", са се наговаряли по какви цени да изкупуват хляб, олио, плодове и зеленчуци от своите доставчици. Те са съгласували кои стоки ще са на промоция и какви да са отстъпките.
"КЗК установи, че търговските вериги непряко са обменяли чувствителна информация относно доставни цени, договорени с едни и същи доставчици, както и относно маркетинговите стратегии на конкурентите. Координирали са действията си, като са прилагали споразумения за определяне равнища на доставни цени и отстъпки, както и на размера на таксите за достъп до търговските площи", пише в официалното съобщение на КЗК до медиите
"Научихме от вас за решението на комисията, на нас още нищо не ни е изпратено. Ще коментираме, след като се запознаем с цялата информация, а не само по отделни пасажи, които четем в сайтовете", обясни пред "Сега" Елена Симеонова, PR на "Метро". От "Билла" не пожелаха да коментират за момента, но също посочиха, че са научили новината от интернет. От "Т-маркет" също чакат цялото решение. БТВ съобщи, че веригите ще си търсят правата в съда.
Сагата "Държавата срещу търговците" започна преди 2 седмици, когато аграрният министър Мирослав Найденов обяви, че антимонополната комисия се е самосезирала. Това стана след поскъпването на хляба с 10 до 25% - до 1.50 лв. за кило, до края на този месец. Успоредно с това заводите за олио обявиха, че литър олио през лятото ще мине 5 лв. Производителите масово започнаха да се оплакват, че цените на суровините растат, а търговските вериги им извиват ръцете за все по-ниски цени. 15 бранша се обединиха в общ фронт и поискаха закон за регулиране на хипермаркетите, който да ги задължи да зареждат поне 70% български стоки. Така признаха, че са против съперничеството на евтините вносни продукти, което пък е в полза на потребителите.
"Нашите членове са принудени да продават яйца на загуба още от Великден", обяви Борис Стоименов, шеф на Съюза на птицевъдите. Производителите на вино се заканиха, че няма да подновяват договорите си с хипермаркетите, защото работят на загуба. "Изискванията не са по силите на големите, а камо ли за малки и средни производители", заяви Росица Кючукова от Българската асоциация на винарите. Веригите им искали от 2000 до 5000 лв. входни такси, за да продават техни марки. Масово в момента в нашите хипермаркети се предлага френско бордо и вино от Испания за по 2.99 лв., като не е ясно какво качество се крие зад тази скромна цена.
Създалото се напрежение провокира и самите вериги. Преди дни те поискаха среща с председателя на КЗК Петко Николов. След разговорите ведомството разпространи съобщение, в което се изтъкваше, че хипермаркетите са плод на многомилионни инвестиции, осигуряват хиляди работни места и имат сериозен принос към бюджета под формата на данъци и осигуровки.
От вчера обаче големите инвеститори са нарушители. Засега КЗК няма да ги глобява. От ведомството уточниха пред "Сега", че Законът за защита на конкуренцията позволява засегнатите страни да предложат "поемането на задължения, с които да се преустанови поведението, във връзка с което е образувано производството". След обсъждане на възраженията предложенията и писмените доказателства КЗК ще се произнесе по съществото на спора, обясниха още от комисията.
УМУВАНЕ
Заради войната между производители и хипермаркети Министерството на икономиката обяви, че създава работна група по казуса. Как се изчислява такса "доставка" и защо изобщо е въведена, проверка на договорите, с които общините са дали терени за строеж на търговските вериги - това са част от темите, които се обсъждат. Експертите умуват и върху възможността производителите да предоставят стоките си само на тържища, от които да се снабдяват веригите. А НАП ще затегне проверките за отчитането на оборотите. Работната група обаче ще докладва най-рано след 3 месеца.
ТРЕТО КАЧЕСТВО
"Ядем най-лошия хляб, защото той е от фуражна пшеница, натъпкана с подобрители, оцветители, сол, стабилизатори и т.н.", обяви вчера аграрният министър Мирослав Найденов пред Би Ти Ви. Той се похвали, че от днес става и "министър на хляба", защото кабинетът ще одобри устройствения правилник на Агенцията по храните, която обединява ветеринари, фитосанитари, здравните инспекции и службата по зърното и фуражите. Именно здравните инспектори досега контролираха хляба. Ведомството официално ще заработи от четвъртък.
"Черният хляб от едно време е по-качествен от днешния. Ще създадем стандарти за хляба", отсече още Найденов. Той покани хлебопроизводителите за диалог другата седмица. Министърът призна, че ядем и най-некачественото месо, макар цяло лято да убеждаваше потребителите в друго, създавайки стандарта "Стара планина". Ведомството сега стартира проверка на птичето месо.
все / The sensible road
Силна музика през слушалки = на гарантирано оглушаване..
Преди 5 години
0 коментара:
Публикуване на коментар