от Dalv
Чували ли сте за анафилактичен шок?
Този шок е с фатален край, ако не се вземат мерки докъм десетата минута. А и тогава не е сто процента сигурно оправянето. Получават го алергичните към дадено вещество. Лошото е, че някои и не предполагат, че имат непоносимост към определени храни. Разбират го, когато се появят ненадейни силни сърбежи, зачервяване, задушаване и…
Повод да се заговори точно сега на тази тема отново е сигнал. От Словакия. За открито съдържание на фъстъчен протеин във внесени от България бисквити “Каролина”, шуменско производство, на които не е отбелязано наличието му. И тъй като не е спазено евро изискването за етикиране, проблемът се оказва не само на фирмата, а и на страната ни. За отбелязване е, че фъстъченото масло е особено вредно за алергични към него хора.
Впрочем сигналът се разпространява в ЕС, като в него се посочват и други опасни храни – за спортисти, произвеждани в САЩ, съдържащи суроватъчен протеин. От него пък се сдобиваш с бактериална салмонела. И пак нашего брата са ги внесли тези храни, открити в столичен фирмен магазин и на още едно място в Хасково. Двата факта, потвърждаващи навременната целесъобразност на сигнала, са достатъчни,за да предприемат 28-те клона на РИОКОЗ в страната проверки, които ще приключат на 22 юли и тогава резултатите ще бъдат оповестени. Според главен държавен РИОКОЗ инспектор Тенчо Тенев трудно се откриват продукти, чието съдържание не е обозначено на етикета, но при случаи като този фирмите трябва да знаят, че ще претърпят големи материални загуби, изключая предвидените глоби.
Разбира се, фирмата излиза с на пръв поглед убедителен аргумент, че поточната линия, на която се произвеждат проблемните бисквитки /„Каролина”/, които по принцип не съдържат фъстъчено масло, преди това е пуснала вафлички, произвеждани с опасната за някои съставка. От тях останало количество от фъстъчения протеин, пробутал се в бисквитите. Да го обяснят това на ЕК за правата на потребителите.
Какво е добре да си знаем самите ние?
И без да сме светнати основно по въпроса за опасните храни, ако сме малко по-наблюдателни, ще забележим, че някои марки не са марки, други пък се произвеждат на село, трети в схлупени непригодни помещения. Нищо лично, но точно софийското село Томпсън е производителят на вафлите „Новели”, за които не става много ясно в спешната депеша защо са се озовали на поточната линия на шуменската фирма, та са се забъркали където не им е работа. В голям окръжен град пък в барака се произвеждаше доскоро сладолед на Чичо Ч…, който някои намират за чудесен, но виделите родното му място не го покусваха.
Освен това да си четем етикетите. И по възможност да избягваме екзотиките и екстравагантностите в съдържанието, особено ако ги прилагат немарковите марки.
Добре е да се зачитаме в публикации от този род, та да сме по-бдителни и осведомени. Жалко, но докато не се европеизираме достатъчно, ще е вярно твърдението на наблюдател на явлението, че българинът пазарува с напрежение и недоверие. Засега така. На принципа „Страх лозе пази”, а скоро, дай боже, като грамотни потребители в лоялна държава, където изключенията ще са рядкост.
http://razkritia.com
0 коментара:
Публикуване на коментар